Code camps er til kundens fordel

Vi sætter fokus på udviklerteams, værdien af god teambuilding og SCRUM.
Denne gang om leverandørerne og den agile udbudsproces.

Både Visma Consulting og NNIT har positive erfaringer med agile udbud og teambuilding som er en del af tilbudsprocessen. Teambuilding skræddersyet til den agile metode giver værdi for leverandørerne.

”Når man samler et team til en opgave, kan det sammenlignes med ”sammenbragte børn”. De skal lære hinanden at kende, og kanterne skal finpudses, således at gruppen fungerer optimalt. Derfor er teambuilding en nødvendighed, hvis man skal skabe et godt agilt team,” siger salgschef og tilbudsansvarlig Allan Lundgaard Hamilton fra Visma Consulting, som tre gange har vundet i agile udbud med code camps. Alle gange har Visma Comsulting benyttet konsulenter fra BestBrains til at facilitere forberedelsesprocessen og bidrage til teambuilding.

Code camp er en intensiv dag, hvor leverandørens team viser sig frem for kunden og arbejder på en testopgave. Kundens repræsentanter og det komplette SCRUM-team arbejder sammen og kommunikerer sammen under code camp’en. På den måde ser kunden, hvordan et team arbejder i praksis, hvilket giver et mere konkret og fyldestgørende billede af leverandørens tilbudte kompetencer.

Ser holdet under pres

”Udbudsprocessen bliver mere ærlig, og konkurrencen handler om kompetence. Men det er også en krævende form. Både for kunden og for leverandørerne”, mener Allan Lundgaard Hamilton.

”Mange flere burde benytte code camps. Det er meget stærkere at se gruppen arbejde live end at læse en bunke CV’er. Hvis jeg var kunde, ville jeg klart foretrække den her form for udbud”, siger leveranceansvarlig Ane Brorsen fra NNIT, der flere gange har vundet agile kontrakter baseret på udbud med code camps. ”Det afgørende er, at de ser leverandørens team under pres i en realistisk situation.”

Hun så gerne, at code camps vejer tungere i de udbud, hvor de indgår. Set fra NNIT’s synspunkt må code camps gerne ligge på 30-40-50 pct af den samlede vægtning i et udbud.

Code camps skaber ny energi

Hos både NNIT og Visma Consulting ser man en række positive effekter internt i organisationen.

”Deltagerne i teambuildingen kan virkelig godt lide det. De føler, at der bliver investeret i dem. De lærer noget, og de møder nye mennesker og får ny energi. Den effekt får vi, uanset om vi vinder eller taber udbuddet,” siger Ane Brorsen.

På negativsiden peger den leveranceansvarlige fra NNIT på, at forberedelsen er tidskrævende, og at hele processen kræver mange ressourcer og mange overvejelser. Samarbejdet med konsulenter fra BestBrains er nyttigt og værdifuldt, vurderer hun, fordi det er med til at hjælpe en leverandør igennem forberedelsen til en code camp. Men det koster også noget at bruge konsulener.

”Jeg synes, at udbud med code camps bør forbeholdes store projekter. Der er risiko for ”overkill”, hvis man bruger den udbudsproces ved mindre projekter. Ved store projekter er metoden meget velegnet, og den giver et godt udgangspunkt for et vellykket projekt, fordi parterne lærer hinanden at kende med det samme”, siger Ane Brorsen.

Den tætte relation mellem kunden og SCRUM-teamet betyder ofte, at team-medlemmerne bliver stærke advokater for kundens sag internt hos leverandørerne.

”Når man samler et team til en opgave, kan det sammenlignes med ”sammenbragte børn”. De skal lære hinanden at kende, og kanterne skal finpudses, således at gruppen fungerer optimalt,” siger salgschef og tilbudsansvarlig Allan Lundgaard Hamilton fra Visma Consulting.

allan.jpg
 

“Deltagerne i teambuildingen føler, at der bliver investeret i dem. De lærer noget, og de møder nye mennesker og får ny energi. Den effekt får vi, uanset om vi vinder eller taber udbuddet,” siger leveranceansvarlig Ane Brorsen fra NNIT.