Vågn op: Du hedder ikke Steve og du er ikke chef for Apple

Betænkeligt ofte bliver Steve Jobs og Apple til foretrukne rollemodeller for danske virksomheder og deres ledere. Det er ikke begrænset til underskoven af Startups, selv om fænomenet ser ud til at være særligt udbredt her.

Det er forståeligt at man kan være fascineret og imponeret af Silicon Valley, og det kan styrke ego'et at fortælle sig selv og hinanden, at man går i Steves fodspor. Men måske er det netop det der gør, at ens virksomhed aldrig bliver bare en lille succes.

Ligesom pizzamanden nede på hjørnet, sandsynligvis ikke begynder at lave bedre pizzaer eller få flere kunder, ved at have Noma og Rene Redzepi som sine rollemodeller.

Det er fint at blive inspireret og Steve Jobs og Apple kan bestemt, som så mange andre virksomheder, give inspiration og gode idéer til egen virksomhed. Det er den blinde kopiering eller forsøget derpå, som sker uden nogen dybere overvejelse, der er farlig.

Det kan være at ledelsen er så glade for deres nye iPhones, at de har besluttet, at nu skal firmaets produkter fungere som apps på IOS. Det kan være, at barren for brugervenlighed pludselig bliver sat så højt, at nu skal selv et barn kunne finde ud af noget, som hidtil har været forbeholdt specialister, med henvisning til at børn i vuggestuen nu kan betjene en iPad. Eller at virksomhedens ledere begynder at komme med udtalelser som: "vi laver ikke det kunden beder om, vi vil lave det, de slet ikke ved at de har behov for" - med reference til det Steves berømte udtalelse ‘I skate to where the puck is going to be, not where it has been' (som i øvrigt stammer fra ishockeyspilleren Wayne Gretzsky).

Og når sandheden skal frem, må jeg også gribe i egen barm og indrømme at jeg adskillige gang har brugt Apple og Steve Jobs som eksempler, for at understrege en pointe.

Det er inspirerende, at Steve Jobs krævede at produkterne skulle være af kompromisløs høj kvalitet både indeni og udenpå. Alligevel ved jeg, at jeg ikke kan slippe afsted med at kopiere den holding. I den verden jeg, og de fleste andre praktikere begår os i, må man indgå kvalitetmæssige kompromiser hver dag.

Det er også inspirerende og tankevækkende, at Apple har sat nye standarder for brugervenlighed og lavet en radikal forenkling af brugergrænsefladen. Det betyder dog ikke, at jeg vil anbefale, at man til ethvert projekt ansætter en hær af designere og UX specialister. Apple kan, som næsten ingen anden virksomhed, producere produkter, som de stort set selv bestemmer prisen på. Ved at investere massivt i design og kvalitet, har virksomheden skabt en niche, hvor de kan tage mere end konkurrenterne for tilsvarende produkter, og alligevel få kunderne til at stå i kø for at købe. Der er højst plads til en af den type virksomhed i en branche og i mange brancher er der ikke plads til nogen overhovedet.

Det går helt galt når ledere tror, at de kan og bør kopiere Steve Jobs måde at "motivere" medarbejdere på. Han fik folk til at gøre ting de ikke troede var muligt, ved bevidst at manipulere med mennesker og med sandheden. Derved kunne han skabe sit "realitetsfordrejende felt". Steve Jobs var på mange måder et rigtig dumt svin, og han slap afsted med det, fordi han havde karisma og vision i overmål, som kompenserede for de uheldige egenskaber. Prøver en mindre karismatisk og visionær person at efterligne den adfærd, er der næsten kun Dumt Svin delen tilbage - og den skaber man ikke store successer med.

Kopier derimod rollemodeller som er tættere på jeres virkelighed. Så vil resultatet ofte blive langt bedre og mere langtidsholdbart. De fleste af os har oplevet ledere, som kunne få det bedste frem i os. Det var måske en tidligere chef, eller en lærer, en spejderfører, din far eller mor. Hvordan motiverede han eller hun dig? Hvad var det, der fik dig og dine kolleger til at være kreative og arbejde hårdt?

Her er det muligt at trænge igennem til virkeligheden, helt uden mytens forstyrrende elementer, og der er langt større chance for, at det vil være noget der virker, da det jo ihvertfald har virket for dig.

Og for virksomheden: I stedet for at kigge langt væk og op til de største og mest succesfulde, så kig istedet efter en virksomhed i samme eller lignende branche som jeres, der gør det rigtig godt. Hvorfor er medarbejderne gladere for at være der, end hos jer? Hvad siger kunderne om dem og hvorfor er de tilfredse? Kan I komme tæt på sådan en, vil det være en guldgrube af informationer, som er umiddelbart omsættelige i handling.

Sådan bliver pizzaerne nede på hjørnet lidt bedre og vi lader lader Noma være Noma i fred og ro.